اگر ميخواهيد در جشني كه در تورين ايتاليا به مناسبت 50 سالهشدن فيات 500 برگزار شده شركت كنيد، مجبوريد از ماشين زمان استفاده كنيد به عقب برگرديد و به سال 2007 وارد شويد. اگر موفق شديد كه چه بهتر ولي اگر نه پس بهتر است ادامه مطلب را بخوانيد.
فيات 500 كه خاطرات روزهاي بعد از جنگ جهاني را در ايتاليا زنده ميكند بار ديگر در طرحي نوين در حالي كه نام ابارت را به همراه خود دارد پا به عرصه وجود گذاشته است و اين اتفاق زماني رخ داده است كه بيست و دو سال پيش توليد آن در خطوط فيات متوقف شد و اكنون به جز تعداد محدودي كه در دست دوستداران خود باقي مانده است بايد در موزهها به دنبال آن گشت.
اين اقدام فيات يعني زندهكردن مدل كلاسيك خود بعد از دو دهه و اندي كه از تاريخ مصرف و يا به عبارتي بهتر از تاريخ توليد آن گذشته است با در نظر گرفتن توجه زيادي كه برخي شركتهاي خودروسازي به مدلهاي كلاسيك خود داشتهاند اقدامي دور از انتظار نبوده و همانطور كه فولكسواگن مدل كلاسيك بيتل خود را در قالبي افسانهاي دوباره زنده كرد اين بار نوبت فيات بود كه با اعمال تغييراتي كه درخور تكنولوژي امروزي در صنعت اتومبيلسازي است و با كمك دستان معجزهگر ابارت روح تازهاي به كالبد بيجان فيات 500 كه اكنون در گوشهاي از موزه فيات به دور از هياهوي تحول هر روزه اتومبيلها به آرامي آرميده است ببخشد و آن را زنده كند.
جشني كه به مناسبت تولد دوباره فيات 500 در تورين ايتاليا يعني زادگاه اين مدل توسط شركت فيات در سال 2007 بر پا شد. به عقيده بسياري از تحليلگران خودرويي فقط به خاطر اين نبود كه تكنولوژي امروزي در پوششي از وقار و خاطره خودروهاي كلاسيك به دوستداران خود عرضه ميشود بلكه رونق دوباره در فروش محصولات فيات كه در آن سال گويي جان تازهاي گرفته بود مزيد بر علت شده و بر شادي و نشاط حاكم بر اين جشن ميافزود. چهرهاي كه در آن لبخند موناليزا را به راحتي ميتوان يافت در اين قالب كوچك كمي زيرك به نظر ميرسيد. افرادي كه فيات 500 را به خاطر دارند به راحتي ميتوانستند آن چهره را از درون اين كوچولوي نو رسيده بيرون بكشند ولي جهت اطلاع خوانندگان محترم بايد عرض كنم اين فيات كوچك يعني همان فيات 500 سال 1957 از موتوري هوا خنك دو سيلندر كه در عقب اتومبيل نصب ميشد و به زحمت ميتوانست بيش از 100 كيلومتر بر ساعت سرعت بگيرد تشكيل ميشد.
در آن روزها اين جد بزرگوار شايد فكرش را هم نميكرد كه دوباره بعد از 22 سال خوابيدن در موزه در همان تورين ايتاليا اين بار با موتوري چهار سيلندر در قسمت جلوي اتومبيل رونمايي شود.
فيات 500 ابارتي كه امروزه از لحاظ فني براساس فيات پاندا طرحريزي شده است با پيشرانههاي 2/1 و 4/1 ليتري بنزين سوز با قدرت توليدي 69 و 100 اسببخار در حالي وارد خيابانهاي تورين ميشود كه مدل ديزلي 3/1 ليتري قدرتي معادل 75 اسببخار را به همراه دارد. فريب اندام كوچك آن را نخوريد.
اين فيات آبارت نشان توانسته با داشتن هفت كيسه هوا و با بهرهگيري از تكنولوژيهاي مدرن امروزي در امر ايمني پنج ستاره دريافت كند كه خود امري درخور توجه است. فراهمبودن آپشنهاي مختلف براي انتخاب و تزيينات و رنگبنديهاي مختلف داخلي و خارجي از اين فيات يك مدل جذاب به وجود آورده كه سليقههاي مختلف خريداران را پوشش ميدهد.